Gaat het niet goed? Geef het aan!

Als kinderen of jongeren met problemen niet de hulp krijgen die ze verdienen, kan de situatie snel verslechteren. Daarom proberen hulpverleners en de gemeente altijd zo vroeg mogelijk in actie te komen. Je ouders, verzorgers of jijzelf kunnen contact met ze opnemen, maar het kan ook gebeuren dat iemand in je omgeving dat doet. Bijvoorbeeld als een leraar denkt dat je erg in de knoop zit met jezelf, je thuis mishandeld of verwaarloosd wordt, of als een buurman ziet dat jij en je ouders of verzorgers vaak knallende ruzie hebben.

 

Hier heb je recht op

In de Jeugdwet staat dat de overheid ervoor moet zorgen dat er bij problemen zo snel mogelijk wordt ingegrepen. Daarnaast moet de zorg die je krijgt goed passen bij jou en de situatie waarin je zit. De hulpverleners van jeugdzorg worden geregeld en betaald door de gemeente waar je woont. Je mag meepraten over het soort hulp dat je krijgt en wilt.

 

Waar kan ik nog meer terecht? 

Deze vragen krijgen we vaak

Wat kan ik doen als ik een klacht heb over mensen of organisaties die betrokken zijn bij mijn jeugdzorg?

Ben je niet tevreden over je jeugdbeschermer, gezinsvoogd, (een medewerker van) de Raad voor de Kinderbescherming, Veilig Thuis, het wijkteam of een jeugdzorg of ggz-instelling? Ga dan eerst een gesprek aan met de hulpverlener(s) zelf. We snappen dat dat in deze situatie best lastig kan zijn. Daarom is het goed om te weten dat je daarbij altijd iemand mag meenemen die je vertrouwt, zoals een ouder, vriend(in), oom, tante, buurman of buurvrouw.

Je kunt ook contact opnemen met het Advies- en Klachtenbureau Jeugdzorg (AKJ). Dit is een onafhankelijke landelijke organisatie waar vertrouwenspersonen werken. Zij kunnen je advies geven en in sommige gevallen ook samen met jou op gesprek gaan met instantie waar je een klacht over hebt. Soms lost een gesprek niets op. Dan kan je besluiten een klacht in te dienen bij de desbetreffende organisatie. Vaak staat op hun website beschreven hoe je dit kunt doen. Ook hierbij kan het AKJ helpen. Als je eenmaal een klacht hebt ingediend, dan beoordeelt een onafhankelijke klachtencommissie of dit terecht is. De Kinderombudsman, maar ook het AKJ kan je daarover meer uitleg geven.

Zowel kinderen, jongeren, ouders als verzorgers kunnen het AKJ benaderen. Ga naar de website van het AKJ of bel naar 088 555 1000. Je kunt ook chatten met het AKJ. Heb je een klacht ingediend bij de klachtencommissie van de instantie waar je over klaagt en ben je niet tevreden met de uitspraak? Dan kun je je klacht indienen bij de Kinderombudsman.

Ik ben het niet eens met de maatregelen van de jeugdbescherming. Wat nu?

Jeugdhulp en jeugdbescherming probeert altijd beslissingen te nemen die goed zijn voor jou. Uiteindelijk bepaalt de rechter of je begeleiding van een gezinsvoogd krijgt of zelfs uit huis moet worden geplaatst. Je hebt wel het recht om mee te praten over de hulp die je krijgt. En op uitleg over de beslissing die is genomen. Een rechter zal altijd goed luisteren naar je mening, maar hij moet ook rekening houden met de situatie en adviezen van anderen. Het zou dus kunnen dat hij een andere beslissing neemt dan jij wilt.

Op welke manier je je mening kunt geven, hangt af van je leeftijd:

Je bent jonger dan 12

Dan kun je een brief aan de rechter schrijven, waarin je vertelt wat jij graag zou willen en waarom. Waar de brief precies naartoe moet hangt af van waar je woont. De rechter in jouw regio kan die beslissing te nemen. Kijk voor meer informatie op de website van de rechtspraak. rechtspraak.nl/Organisatie-en-contact/Organisatie/Rechtbanken.

Kom je er niet uit? Dan kun je ons ook bellen en dan kijken we met je mee.  

Soms word je door de rechter uitgenodigd om je verhaal te komen vertellen. Dat mag je doen, maar het hoeft niet. Je situatie uitleggen in een brief kan best lastig zijn, maar gelukkig kan de Kinder- en Jongerenrechtswinkel je daarbij helpen. Kijk op de website voor meer informatie of een rechtswinkel bij jou in de buurt.

Je bent ouder dan 12

Als je 12 jaar of ouder bent, word je uitgenodigd om je verhaal te vertellen aan de rechter die een beslissing over je neemt. Dit wordt het hoorrecht genoemd. Je mag zelf beslissen of je je verhaal wilt vertellen.

Kan ik hulp krijgen van een advocaat?  

Heb je het gevoel dat er niemand écht naar je luistert of vind je het lastig om uit te leggen wat jij graag wilt? Dan kun je de rechter vragen om een bijzondere curator. Dat is een soort kinderadvocaat, die er speciaal voor jou is. De bijzondere curator denkt met je mee en kan aan de rechter uitleggen wat jij belangrijk vindt.

Bij de Kinder- en Jongerenrechtswinkel vertellen ze je graag meer over de bijzondere curator. Ook kunnen ze je helpen om er eentje aan te vragen bij de rechter. Vind je het zelf te spannend of ingewikkeld om te regelen? Dan mag je ook iemand anders de aanvraag laten doen. De rechter bepaalt uiteindelijk of een bijzondere curator nodig is en wie dat dan wordt.